måndag 20 september 2010

The Sundown

Vi har ett högerextremt parti i riksdagen.
1494 personer i Falkenbergs kommun röstade på ett rasistiskt parti i riksdagsvalet.

Inget politiskt block fick egen majoritet.
Med andra ord - det är ett rent helvete just nu. Jag hade velat leta upp de där 1494 personerna och frågat dem - öga mot öga - varför de inte tycker att alla människor är lika mycket värda, och hur i helvete de kan vara så lättlurade att de röstar på ett parti utan genomtänkt politisk agenda. Hur de frivilligt vill vrida tillbaka klockan till 1933?
Jimmie Åkesson pratar om att ta ansvar. Det mest ansvarsfulla han skulle kunna göra är att upplösa partiet.

De senaste åren har jag sagt att jag inte vill engagera mig politiskt igen. Att jag fick nog när jag insåg hur mycket meningslös byråkrati som ligger bakom en sån sak som att formulera ett politiskt program. Hur mycket tid som ödslas när partikamrater debatterar två sidor av samma mynt till idiotins gräns.
Tyvärr måste jag nog ändra mitt beslut.
Jag kommer inte ta på mig något ansvar, men om någon ger mig antirasistiska flygblad så kommer jag gladeligen springa i varenda trappuppgång i hela Falkenberg de närmaste veckorna. Vänstern, Miljöpartiet, Sossarna, jag bryr mig inte om vilket parti det skulle gälla, men det här får aldrig hända igen. Det är nu det börjar. Vi har fyra år på oss att bevisa för allt och alla att vi aldrig, inte på några villkor kommer gå i våra grannländers fotspår och låta smygrasismen växa sig stark mitt ibland oss. Och nedräkningen börjar nu.
Det är 1456 dagar till valet 2014. Vi har 1456 dagar på oss att slänga SD all världens väg, långt bort från allt vad anständig politik heter. Det är nu det börjar.

Vi har en fiende mitt ibland oss. Ett parti som bland annat vill ta bort samkönade äktenskap, förbjuda insemination av lesbiska, minska den utomeuropeiska invandringen med 90% och ta bort stödet för utomeuropeiska adoptioner. Bland annat.
Ärligt talat - jag vill kräkas. Jag blev gråtfärdig när SVT's VALU kom upp, och den var ändå över en procent fel i fallet SD.

Jag säger som min vän Tove sa en gång, under en av de där meningslösa diskussionerna i Eskilstuna.
"En ny värld är inte möjlig - en ny värld är nödvändig!"

Edit: Till er 328 619 personer som röstade på Sverigedemokraterna i riksdagsvalet - ni vet väl att jultomten bara hälsar på de snälla barnen? Fy fan för er.

Inga kommentarer: