torsdag 10 juni 2010

Social Siberia - Waterworks

Det var någon gång förra året som en blandskiva med en massa svenska band på demostadiet halkade med en av mina beställningar från Junkyard. Inklämd mellan band jag lyssnat på i evigheter (Adept, Chemical Vocation, Early To Bed, Her Bright Skies, Marissa Burns Trey, Kid Down med flera) hittade jag en låt som snubblade rakt in i hjärtat på mig.

Social Siberia - Bitter Pill.
En kille, en akustisk gitarr, en diffus låttext, mer behövdes inte för att jag skulle ge mig in på MySpace och leta efter mer. Tyvärr hittade jag inte mycket. Inte då.
Nu är debutskivan släppt och ständigt på repeat i min iPod.


Joakim Jensen, eller Social Siberia som han kallar sig är även gitarrist i Chemical Vocation. Men vill du ha stökig pop-punk a la CV kanske du bör undvika soloprojektet.
Waterworks är den där sortens skiva jag kan lyssna på nästan när som helst. Med fötterna i pop-punken, en arm i amerikansk radiorock, sneglandes mot country och genomsyrad av det där odefinierbart svenska innehåller den elva låtar som inte är så lika varandra som jag först ville tro. Från vemodiga Hit Reset och The Bitter Pill till den smått elektroniska Spring Love Radio som får åtminstone mig att vilja hoppa upp och ner och sjunga med i "summer, we f*cking deserve summer!".
Det är hjärta, smärta, grubbel och en kille som sjunger stämmor med sig själv men framför allt är det melodier.
Refränger som smyger sig på men som du efter några lyssningar inte kan få ur skallen.

En stor liten skiva helt enkelt.
Lyssna på Spotify här.

Bild tagen från panicandaction.com

1 kommentar:

Jocke sa...

Vilka fina ord, tack!